woensdag 28 februari 2007

Ons dorp is zo klein

Een gesprek tussen de kok en de burgemeester.
Zeg kok, ja monsieur le maire vertel nog eens hoe je een heerlijk stukje côte de porc a la charcuterie klaar maakt .
Nou monsieur le maire je laat een mooi côte de porcje lekker bruin sauteren in de pan met fijne boter, vervolgens bewaar je deze warm en voeg je aan het overblijfsel in de pan een soeplepeltje azijn toe ,een beetje zout een beetje peper en een half glas witte wijn .Lekker in laten koken en op het laatst wat kappertjes of fijn gehakte augurkjes toevoegen .En dan de hele saus over je côte de porcjes poseren, en klaar.
De burgemeester staat er likkebaardend naar te luisteren, en zegt ja dat is lekker. Maar burgemeester ?, zegt de kok, toen mijn vrouw een lekker côte de porcje aan u voorstelde ,bestelde u toch een vis.Nou dat komt zo zegt de burgemeester.Mijn vrouw en ik, zijn al geruime tijd alleen vis aan het eten .Op zich niet erg want vis kun je natuurlijk op zeer vele manieren bereiden, en je hebt zeer veel soorten vis .Ja maar ik zie dat u meer van vlees houdt dan van vis zegt de kok .dat is ook zo beaamt de burgemeester maar vlees is zo duur in deze regio .
Dus hebben mijn vrouw en ik besloten daar wat aan te doen.
Hoe gaat u dat dan doen ? vraagt de kok.
Ach het is eigenlijk heel simpel zegt de burgemeester, hoe minder vlees ik koop, hoe vaker de slager blijft zitten met zijn voorraad vlees .En hoe groter de voorraad hoe lager de prijs. En wanneer gaat u dan weer vlees kopen vraagt de kok . Zogauw de prijs van vlees onder de prijs van vis komt zegt de beste man.Maar hoe kan dat dan, zegt de kok, als het zo is wat u zegt en u blijft maar vis kopen, dan daalt de prijs van vis, doordat u er meer van inkoopt.En de viswinkel dus groter kan inkopen, en het gunstiger kan aanbieden aan u. Dan stijgt de prijs van vlees ,omdat de slager geen grote hoeveelheden kan inkopen. Dus komt u nooit meer aan het eten van vlees toe.Zegt de kok. ach er is altijd nog een groenteboer, zegt de burgemeester, en loopt hoofdschuddend weg, denkend over zoveel stupiditeit van de kok.

1 opmerking:

Anoniem zei

Woehah! Bulderende lach. (En een beetje jaloers op zo'n mooi stukje)