dinsdag 27 februari 2007

Hond in de pot

Zoals gezegd, ik ben nu “kok” in ons eigen franse restaurant.Nooit gedacht, dat ik ooit zoiets zou gaan doen.
Niet dat het koken mij al die jaren heeft tegengestaan, alleen vroeger was ik gewoon te moe om ook maar iets na het werk te doen .Wel normaal als je werkweken van meer dan 60 uur gewend bent in onze hondenkoekjes fabriek.Ja je ziet het goed, van fabrikant van hondenkoekjes, naar kok in frankrijk.En toch hoe bizar het ook klinkt.Er zijn zeer veel overeenkomsten. Bij allebei de banen gaat het om recepten ,en de bereiding van recepten.En geloof mij, honden(bezitters) zijn tegenwoordig net zo veeleisend als franse klanten .En beide kopen je produkt niet meer, als het hun 1 keer niet is bevallen .Zelf denk ik dat de honden(bezitters) iets veeleisender zijn dan onze gemiddelde franse klant. Waarom ? een franse klant is een Fransoos. In Nederland is het zo, dat iedere Nederlander is geacht de wet te kennen, (wat bijna nooit het geval is) .In frankrijk is het zo, dat iedere Fransoos is geacht eten te kennen.Tenminste dat denken ze. Het is mij opgevallen ,dat ik nooit klachten krijg over iets te gaar gekookte haricot vers, of enig andere klacht. dat doet je denken. Of ik kook geweldig, of er is iets anders aan de hand.Dit laatste is meer voor de hand liggend denkt u niet ??.Toen ik net met koken begon was ik zo onzeker over het resultaat ,(want je staat niet in een snackbar in Nederland maar in het culinair episch centrum van de wereld) , dat ik na het uitserveren steeds vroeg aan Maarit die de mensen bedient,” vonden ze het lekker”, heb je dat wel gevraagd”, en wat voor een antwoord ze ook gaf ik was er niet tevreden mee. Dan maar eens opletten in het restaurant, zodat ik met eigen ogen kan zien wat er aan de hand is. Iedereen at alles met smaak op.Niet 1 keer, maar iedere keer. Er zal toch wel eens iemand iets niet lusten, dacht ik bij mezelf ??.Maar nee, altijd wordt alles lekker weggesmikkeld.Hooguit ,wanneer ik in een iets te gulle bui wat teveel heb opgeschept, blijft er wat op het bord liggen .Anders niet. dat doet je denken niet ??.Volgens mij is het zo.Met inachtneming dat ieder Fransoos is geacht eten te kennen, gecombineerd met des fransen eigen trots ,dat als jij als kenner iets uit een ogenschijnlijk heerlijke menukaart, en niet in twijfel te nemen capaciteit van de kok ,(waarvan je niets weet !!), iets niet lekker vindt ,dan heb je gewoon voor jou smaak niet de juiste keuze uit de kaart gemaakt.Het is nooit slecht bereid, of de schuld van de kok. En over hoe het eten eruit ziet daar valt niet over te twijfelen.Want daar zorg ik natuurlijk voor. Hetzelfde gaat op voor wijn keuze ,niet iedere Fransoos is een sommellier, eerder iemand die in gezelschap en voor het bedienend personeel niet zijn gezicht wil verliezen, en toe wil geven dat hij de verkeerde keus heeft gemaakt .Vandaar dat altijd alles in hun maagjes verdwijnt. Heel anders dan koken voor Nederlanders die eerder geneigd zijn eten wat ze niet lusten terug te sturen , zonder enig vorm van gene what so ever.

Geen opmerkingen: