woensdag 28 februari 2007

Nos clients

Waar ben ik aan begonnen ,iedere keer als ons kleine dorp(450 inwoners) uitgestorven lijkt te zijn en de mise en place allang gedaan is, staar ik naar buiten en denk ik dit. Het geeft je het gevoel alsof je iedere wandelaar fietser of motor rijder van zijn vervoermiddel af wil sleuren om hem/haar vervolgens eens vol te stoppen met de lekkerste franse gerechten die ik ken ,en net als je op het dieptepunt bent aangeland zijn ze er weer.
Madame et Monsieur Renault de eigenaars van Chateau Landreville even verder op.In de meeste gevallen praten ze hier in Buzancy al over een chateau als het een wat groter herenhuis betreft maar in dit geval is het een landgoed met een echt kasteel met gracht en een kleine 200 hectare wildgrond, geen akkerland geen bos maar wildgrond Afijn een andere manier van zeggen hier mag gejaagt worden hetzij alleen door de eigenaar.Madame en Monsieur Renault komen uit Parijs en je kunt zeggen wat je wil over parijzenaren maar de uitzondering bevestigt in dit geval , madame en monsieur Renault zijn een van onze echt vaste klanten komen ze niet s’middags dan komen ze s’avonds eten met of zonder vrienden en familie en als ze van vakantie terug komen verontschuldigen ze zich dat ze even niet bij ons zijn wezen eten ,vaste klanten dus. Veel vaster kun je ze volgens mij niet krijgen ,geen vrienden maar klanten altijd even gedistingeerd zeer geinteresseerd in ons doen en laten maar echte klanten .Kun je je voorstellen dat je in hartje amsterdam of voor mijn part echtenerbroek naar je favoriete restaurant gaat en je vervolgens verontschuldigt ,dat je er even niet geweest bent want je moest er even tussenuit ??.Dit zijn de mensen waarvoor je het allemaal doet en laten we al die andere vaste klanten niet vergeten Monsieur Meurault die nooit iets lust en toch komt eten omdat wij volgens mij als enigste restaurant in de wijde omgeving precies weten wat hij wel lust, wat zo langzamerhand een erg kort lijstje is en meestal verzint hij hier ook nog wel een aantal voors en tegens ,wel tomaat geen komkommer op de toch al beperkte groente keuze van deze man. Je ergert je rot aan de man maar als hij niet komt mis ik hem toch .In frankrijk is het de gewoonte in de middag uit dezelfde kaart te kiezen als s’avonds, geen lunch kaartje met beperkte keuze maar gewoon s’middags avond eten en s ávonds doen we het nog eens zij het in wat mildere vorm over of andersom .
Een droom voor iedere restaurateur, of toch niet. Wij nederlanders staan bekend om onze knieperigheid maar die fransen kunnen er echt wat van enkele bovenstaanden daargelaten . Bij ons heeft u voor 11,50 eur een kompleet 3 gangen menu en nog zijn er fransen die klagen over de prijs , krijg ik daar dan wel dit of dat bij ?? , Natuurlijk de gemiddelde fransoos heeft minder te besteden dan de gemiddelde nederlander en hij gaat veel vaker uit eten maar ja wat wil je met zulke prijzen.

Geen opmerkingen: