dinsdag 27 februari 2007

La grande cuisine Francaise


Tegenwoordig luister ik alleen nog naar de franse radio in de auto, niet erg interessant maar het is goed voor mijn Frans.Zoals ook laatst ,ik ben op weg naar een klusje zet de radio aan, en op de achtergrond hoor ik het gewouwel van een spelletjes show waar mensen een liedje kunnen aanvragen .Net op het moment dat ik denk ,wanneer zal ik eens alles begrijpen wat ze zeggen.Komt er een cuisinier op de radio, met zijn aanvraag voor zijn favoriete nummer. Onbewust begin ik wat beter te luisteren, want sinds 7 weken ben ik zelf kok in ons franse restaurant.
De presentator vraagt aan de kok, in wat voor een soort restaurant de man werkt.En hij zegt dans une restaurant de la grande cuisine Francaise, niet in een Italiaan ,of een snackbar, of gewoon een restaurant .Ik denk aan een zelfde voorval in Nederland, op de radio.Waar een kok trots beweerde vandaag kroketten met frites op het menu te hebben.Nee in een restaurant de la grande cuisine Francaise. arrogantie ?, nee ,gewoon een blijk van trots voor het franse koken. niet dat dit koken beter is als het koken in andere landen.Want negen van de tien keer heeft een Fransoos ook niets anders geproefd dan la grande cuisine Francaise.Dus die vergelijking kan hij niet trekken .Nee deze man is gewoon trots op de recepten, uitgevonden door een paar honderd jaar aan chefkoks, die waarschijnlijk ieder ingredient onder de loep hebben genomen ,en geprobeerd hebben alles te verbeteren wat hun voorgangers hebben uitgevonden. Anders dan in nederland ?.. Nee.. alleen ,wie spreekt met trots over hutspot of andijvie stampot.Als je klinkende namen ,als boeuf bourguignonne, en terrine de campagne, kan proeven als je ze alleen al op de menu kaart ziet staan. En toch onderschat onze eigen keuken niet ,want een boeuf bourguignonne ,is eigenlijk niks anders dan een stoofpotje.En de terrine de campagne lijkt wel erg op gebraden gehakt, alleen zie je deze nooit bij ons als entree op de menukaart staan .De fransen denken alleen anders, alles wat uit eigen land gehaald kan worden ,en dan nog het liefst bij een ver afgelegen boerderijtje waarvan de eigenaar niks anders te doen heeft dan het letten op het rijpen van zijn eigen gemaakte kaasje, is beter dan geimporteerd product terwijl wij geneigd zijn vreemde culturen te ontvreemden en een beetje te vernederlandsen. De vraag blijft wie was er het eerst het stoofpotje of de boeuf bourguignonne, de hollandse pot of La grande cuisine Francaise.

Geen opmerkingen: